ALPINE TOURS

GRAN PARADISO 4061

Reiscode: GP4061

Tijdens deze hoog alpiene bergtochten in Valle d’Aosta onderneemt u prachtig geselecteerde routes door het nationaal park Gran Paradiso (4061 meter). Geweldige topbeklimmingen van de twee meer dan 3500 meter hoge bergtoppen in het natuurpark Gran Paradiso. Met deze gezamenlijke acclimatiseringsdagen in het natuurpark Gran Paradiso kunt u zelfs tijdens de tocht nog kiezen welke bergtocht uw voorkeur heeft. Een uniek concept van bergreizen door Retour. De Gran Paradiso is het laatst overgebleven natuurpark in de Alpen zonder cultivering of moderne bebouwing. Puur natuur in indrukwekkend hooggebergte. U geniet van vergletsjerde bergtoppen in het natuurpark Gran Paradiso om u heen en pure natuur. De geselecteerde ruim 3500 meter hoge Gran Paradiso bergtoppen kunt u gerust uniek noemen. De topbeklimming naar de Gran Paradiso gaat over gletsjers. De topgraat van de Gran Paradiso biedt een geweldig slotakkoord. Het 3500 Plus programma is een parel van geselecteerde hoge drieduizend meter Gran Paradiso bergtoppen. Toegankelijk, gevarieerd, vaak sensationeel en bovenal verlaten bergstreken. Dit is Retour op haar best.

Zwaarte:

Hoogte en bergwandelervaring gewenst. Ervaring met stijgijzers is een pré.

70%

Datums

01-07 t/m 08-07
22-07 t/m 29-07
05-08 t/m 12-08
19-08 t/m 26-08

Basisprijs

€ 899,-  p.p.

Wat is er (niet) inbegrepen bij deze reis?

Ik heb interesse in deze reis!

Mountain Gran Paradiso 4061 : Kennismaking met het hooggebergte!

Ooit tussen wilde steenbokken en gemzen gelopen? Tijdens onze bergtochten in het natuurpark Gran Paradiso beleef je die sensatie. Met ongeloof staar je naar deze rasklimmers en naar het gracieuze gemak waarmee ze de steilste rotswand bedwingen in dit natuurpark.. Gran Paradiso is een paradijselijk oord van flora, fauna en ruige natuur. Het gebied was een koninklijk jachtterrein totdat de steenbokken en gemzen bijna waren uitgeroeid. Nu is het een beschermd natuurpark. Deze status heeft het park al bijna honderd jaar. Hierdoor is de wildpopulatie in de Gran Paradiso volledig hersteld. De gelijknamige Gran Paradiso (4061m) is de hoogste berg van Italië. Gran Paradiso is indrukwekkend door zijn vele schitterende, vaak vergletsjerde en ruim 3500 meter hoge bergtoppen. Goed toegankelijk en een prachtige belevenis van het echte hooggebergte. Boven de berghutten heerst er serene rust en lijkt de natuur jou toe te horen. Onze bergtochten gaan over paden, gletsjers klauterpartijen over rotsen en onderweg geniet je van de prachtige flora, fauna en schitterende, vaak onverwachte vergezichten van het natuurpark Gran Paradiso. Bergwandel- en hoogte ervaring komt van pas tijdens de ze bergwandel- en klimreizen en is geen vereiste. In de loop van de week van onze bergwandeltocht leren we meer over hoe we ons met of zonder klimmaterialen door de Gran Paradiso kunnen voortbewegen.  Natuurlijk onder begeleiding van de ervaren Retour instructeurs.

MOUNTAIN GRAN PARADISO 4061

De topbeklimming van de Gran Paradiso wordt begeleid door berggidsen en ervaren Retour instructeurs die het gebied door en door kennen. Tijdens de topbeklimming manoeuvreren we ons over prachtige gletsjers, langs en over gletsjerspleten. De topbeklimming van de Gran Paradiso begint vroeg in de morgen wanneer de sneeuw nog bevroren is en je gemakkelijk met behulp van stijgijzers over de gletsjer kunt lopen. Eenmaal op de top van de Gran Paradiso zul je worden beloond met een ongelooflijke uitzicht op de Mont Blanc en de overige indrukwekkende vierduizenders. De Gran Paradiso 4061 alpiene bergtocht is een speerpunt binnen ons Retour berg- en wandelprogramma. Geweldige klimervaringen in een nieuw jasje. Laat u meeslepen met deze kennismaking van het hooggebergte en een mogelijke klim naar de vierduizend meter hoge bergtop van de Gran Paradiso.

Dag 1 zaterdag

Aankomst op het Retour basiskamp en instructie. Je wordt ontvangen door het Retourteam. We nemen het geplande programma door van de door u gereserveerde klimweek. Of u gaat voor de Alpine Tour Monte Rosa, Gran Paradiso of het 3500 plus bergprogramma. De eerste vier dagen acclimatiseren en beleven we onze bergavonturen samen. De laatste twee klimdagen splitst de groep zich op in het door hen gekozen Alpine bergprogramma. We maken kennis met de rest van de groep onder het genot van een heerlijke aperitief. Avondeten op basiskamp.

Dag 2 Zondag

Ons eerste doel: de 3630 meter Punta Rossa in het natuurpark Gran Paradiso. Vanuit ons basiskamp hebben we een pittige bergtocht naar de col Lauson over 3300 meter. Een prachtige bergtocht in het hart van de Gran Paradiso. De omgeving is puur en verlaten. Een prachtige wildernis van ruige natuur, flora en fauna. Dit gedeelte van de Gran Paradiso behoort tot de meest indrukwekkende regio’s van het natuurpark Gran Paradiso. Steenbokken en gemzen vertonen hier hun kunsten en zijn in getale aanwezig.
Aangekomen op de col zien we een paar honderd meter onder ons de berghut liggen. In ongeveer anderhalf uur lopen we naar de berghut en genieten we van ons wel erg verdiende biertje. We overnachten in de zeer gezellige berghut Sella. duur : 6 uur.

Dag 3 maandag:

Voor het eerste licht vertrekken we naar de Punta Rossa. Deze 3600 meter hoge rotspyramide is de  ideale acclimatisering voor de uiteindelijke topbeklimming naar de Gran Paradiso. Een enerverende, desolate en wilde omgeving die tot de verbeelding spreekt. Naarmate we hoogte winnen komen we in een steeds meer indrukwekkende scenery. Na het eerste zonlicht op de col gaan we over en tussen uitgestrekte morenevelden door naar de topgraat. Soms klauterend en vaak over sneeuwvelden banen we ons een weg naar de top. Onder ons is de gletsjer gelegen van de machtige bijna 4000 meter hoge Grivola. Op het laatste traject naar de top worden we beloond van al onze inspanningen. Om ons heen de gletsjerstromen van de Gran Paradiso in het zuiden en de enorme ijsmassa’s van de Monte Rosa en de Mont Blanc in het noorden. Na ons verblijf op de top keren we weer terug naar de hut Vittorio Sella en genieten we de lunch. Na de lunch maken we ons klaar voor de verdere afdaling, nagenietend van deze prachtige topbeklimming in de Cogne vallei. In de vallei transfer naar ons basiskamp.

Dag 4 dinsdag

Vertrek naar rifugio Arbole in de Mont Emilius groep in het Valle d’Aosta aan de grenzen van het natuurpark Gran Paradiso voor de topbeklimming van de allesoverheersende pyramide in Aosta, de Monte Emilius. Een prachtige wandeldag naar de berghut Arbolle. Aangekomen bij de hut kunnen we wat relaxen bij het nabijgelegen meertje, dan wel genieten van een heerlijk wijntje of drankje. Overnachting berghut. duur : 3 uur

Dag 5 woensdag

Vóór het eerste licht wandelen we over glooiende wandelpaden naar de meer ruigere omgeving van de Mont Emilius. Tussen grote rotsblokken manoeuvreren we ons een weg naar boven. Soms gebruikmakend van onze handen. Aangekomen op de top van de Monte Emilius worden we beloond met een spectaculair uitzicht over de Alpen en haar gelijke niet heeft. De hoogste bergen liggen voor ons te pronken en laten zich graag fotograferen. U staat nu op de enige heilige berg in de Alpen. Drie kilometer diep kijkt u nu recht naar beneden. Hetzelfde hoogteverschil als van de top van de Mount Everest naar de hoogvlakte van Tibet. Indrukwekkend  om dit te ervaren ! de Terugkeer naar berghut en na een korte pauze terugkeer auto en transfer basiskamp. Avondeten op het basiskamp. Duur van deze bergtocht : 7-8  uur.

Dag 6 donderdag

De voorbereiding voor de uiteindelijke topbeklimming naar de Gran Paradiso ( 4061meter ). In de loop van de dag vertrekken we naar de berghut Chabod. Na ongeveer 3 uur komen we aan in de berghut. Hier krijgen we de specifieke instructies voor de beklimming van de Gran Paradiso. De berggids voegt zich bij de groep. We bespreken samen ons ‘aanvalsplan’. De route naar de berghut Chabod gaat via de berghut Vittorio Emanuelle. Onderweg wijken we af van het pad en volgen we de route die aansluit op de route naar berghut Chabod. (duur : 4 uur )

Dag 7 vrijdag

De grote dag: We zijn klaar gestoomd en goed voorbereid om de klim boven vierduizend meter te gaan ondernemen. We staan om 4 uur in de nacht op en het vertrek is een uurtje later gepland. bewapend met koplamp lopen we in een uur over de morenen graat naar de gletsjer. Dan formeren we de touwgroep (-en). Het eerste gedeelte is vaak verijsd en al snel gaat het ijs over in verharde sneeuw. Met onze stijgijzers hebben we goed grip en winnen we hoogte. Over en langs gletsjerspleten komen we uiteindelijk aan op het schouder van de Gran Paradiso en de eerste zonnestralen. Het uitzicht wordt steeds grootser en indrukwekkender. We stijgen uit boven alle omliggende bergtoppen. Het laatste gedeelte van de klim verlaten we de gletsjer en klauteren we verder naar het Madonnabeeldje op de top. De laatste passage is de krent in de pap. Trots, voldaan en vaak overmand door emoties omarmen we de Madonna. na een kort verblijf op de top dalen we weer af naar de berghut en genieten we van een wel heel indrukwekkende bergweek in Valle d’Aosta. een week in Aosta met Retour! Altijd bijzonder en speciaal door 30 kennis van de regio. Terugkeer basiskamp en nagenieten van onze wereldse prestaties. Avondeten en overnachting basiskamp.

Dag 8 zaterdag

Einde bergweek in Valle d’Aosta en terugkeer naar Nederland of op doorreis.

Ik heb interesse in deze reis!